Новапакутнікі беларускай зямлі: епіскап Мікалай (Шамяціла)

Святую веру продкаў, свой род, культуру і Айчыну шануй і беражы!

Анатоль Статкевіч-Чабаганаў.

У сяле Аброва, сярод балот Пінскага Палесся, у сям’і спадчыннага святара Свята-Крыжаўзвіжанскай царквы Іаана Шамяцілы, якому было 27 гадоў, у 1877 г. нарадзіўся першы сын. Назвалі яго Мікалаем у гонар Мірлікійскага Свяціцеля (Мікалая Цудатворца), абаронца праваслаўнай веры і народа.

Сям’я, дзе нарадзіўся хлопчык, жыла бедна. Прыход складаўся з адной акружанай балотам вёскі. Храм у вёсцы стары, перабудаваны з уніяцкага ў 1800 г. Прыхаджане былі вельмі бедныя, але надзвычай набожныя людзі.

Айцец Іаан Шамяціла служыў, нягледзечы на цяжкасці. Праз пэўны час яго перавялі на прыход у царкву Пакрова Божай Маці вёскі Плотніца Пінскага павета. Новы прыход быў вялікі. У яго ўваходзіла 9 вёсак і 6 прыпісных капліц. Тут, на берагах рэк Прыпяць і Стыр, прайшло дзяцінства Мікалая.

Сям’я святара вялікая. У айца Іаана нарадзілася яшчэ тры сыны (Якаў, Феафан, Рыгор) і чатыры дачкі. Так было наканавана лёсам, што дзяўчаты выходзілі замуж за святароў. А хлопцы паступалі ў мясцовае Пінскае духоўнае вучылішча, а затым – у Мінскую духоўную семінарыю.

Бацька быў для Мікалая першым добрым прыкладам ва ўсім. Айцец Іаан з вялікім жаданнем па святочных і нядзельных днях гутарыў з паствай на маральныя і катэхізатарскія тэмы. Ён стараўся данесці Дабравесце Хрыстова да сэрца кожнага праз асабістую гарачую любоў і веру. Гэтыя пачуцці, несумненна, перадаваліся і Мікалаю, які з дзіцячых гадоў наведваў мясцовы прыходскі храм, прыслужваў у ім свайму бацьку, спяваў у царкоўным хоры.

Мікалай скончыў царкоўна-прыходскую школу, дзе настаўнічаў айцец Іаан. У 1886 годзе паступіў у падрыхтоўчы клас Пінскага духоўнага вучылішча. Навучанне доўжылася 4 гады. Тут вывучалі не толькі царкоўныя, але і грамадскія дысцыпліны.

Пінскае духоўнае вучылішча.

У 1891 годзе Мікалай Шамяціла скончыў Пінскае духоўнае вучылішча, а пасля паступіў у Мінскую духоўную семінарыю, якую скончыў па першым разрадзе ў 1897 годзе. Прыкладна ў гэты час уступіў у шлюб і ў 1899 годзе быў пасвечаны ў іерэі.

Такім чынам, да 20 гадоў Мікалай атрымаў сярэднюю адукацыю, якая дазваляла яму стаць слугою Хрыстовым. Мікалай быў прызначаны настаяцелем святой Параскева-Пятніцкай царквы вёскі Мясяцічы Пінскага павета, недалёка ад месца, дзе служыў бацька.

Любоў да ведаў, да настаўніцкай установы перадалася ад бацькі да сына. Так можна патлумачыць тое, што ў 1902 годзе айцец Мікалай стаў выкладчыкам Закона Божага ў Мінскім жаночым вучылішчы. Адначасова ён становіцца членам Кірыла-Мяфодзіеўскага брацтва пры духоўнай семінарыі.

У 1903 годзе ў айца Мікалая нарадзіўся сын Барыс, але радасць была азмрочана нечаканай смерцю маладой маці. Святар Мікалай Шамяціла стаў удаўцом у 23 гады.

Праз некаторы час айцец Мікалай падае прашэнне і пераводзіцца ў Свята-Троіцкую царкву вёскі Белавуша, што на рацэ Гарыні. Зноў паблізу вёскі Плотніца, дзе прайшло дзяцінства. Цяпер толькі можна здагадацца, што прымусіла святара пераехаць з губернскага горада ў вёску на маленькі прыход.

24 студзеня айца Мікалая спасцігае новае гора – памірае бацька. Цяжка было, але святар марыць вучыцца далей. У 1904 г. мара збываецца. Ён паступіў у Маскоўскую духоўную акадэмію, дзе на адным курсе вучыўся з Паўлам Фларэнскім, пасля вядомым рэлігійным мысліцелем. За 4 гады вучобы айцец Мікалай авалодаў некалькімі замежнымі мовамі, а таксама дасканала вывучыў старажытнаяўрэйскую, старажытнагрэчаскую і лацінскую мовы і мог чытаць на іх Біблію.

Слуцкая Свята-Міхайлаўская царква.

Айцец Мікалай Шамяціла стаў кандыдатам багаслоўя і ў ліпені 1908 г., пасля заканчэння акадэміі, прызначаны настаяцелем слуцкай Свята-Міхайлаўскай царквы. Прыход быў значны па сваіх памерах. Да Міхайлаўскай царквы прыпісваліся могілкавы храм у гонар вялікапакутніцы Варвары і храм у гонар Вялікапакутніка Георгія ў вёсцы Хранова (цяпер вёска Ветка Слуцкага раёна), а таксама 5 капліц у бліжэйшых вёсках.

У 1911 г. за стараннасць у служэнні айцец Мікалай атрымаў сваю першую ўзнагароду – набедранік. Затым былі і іншыя ўзнагароды: камілаўка і наперсны крыж. Праз тры гады айцец Мікалай быў пераведзены ў Свята-Мікалаеўскі сабор, а ў красавіку таго ж 1914 года ўзведзены ў сан протаіерэя. Адначасова пачаў выконваць абавязкі старшыні слуцкага аддзялення епархіяльнага вучылішчнага савета, які займаўся станам духоўнай адукацыі ў Слуцкім павеце. Пасля рэвалюцыі застаўся жыць у Слуцку.

Амаль адразу пасля ўстанаўлення Савецкай улады ў Слуцку, у лютым 1918 г., горад быў заняты белапольскімі войскамі. У гэты час айцец Мікалай быў святаром пры слуцкай турме і спавядаў асуджаных да расстрэлу 14 партызан – герояў Случчыны.

З лютага па снежань 1918 года Случчына знаходзілася пад уладай кайзераўскай Германіі. Савецкая ўлада зноў была скасавана ў сувязі з акупацыяй Слуцка польскімі войскамі, якая доўжылася з 10 жніўня 1919 г. па 15 ліпеня 1920 г.

Вясной 1920 г. протаіерэй Мікалай Шамяціла выступіў за беларусізацыю мясцовых школ, сам прапаведаваў па-беларуску, сцвярджаючы, што цяпер, калі ўсе народы адраджаюцца, павінна і Беларусь адраджацца да свайго дзяржаўнага жыцця.

Пераадольваючы ўсе цяжкасці, айцец Мікалай працягваў жыць у Слуцку. Жыў проста. Трымаў невялікую гаспадарку. З ім жылі яго стрыечная сястра Фядора Пранько і сын святара Барыс, якога яна выхавала.

Мітрапаліт Мелхіседэк (Паеўскі).

На адукаванага, ідэйнага, актыўнага протаіерэя Мікалая звярнуў увагу мітрапаліт Мелхіседэк (Паеўскі Міхаіл Львовіч (1879 – 1931). Пазнаёміліся яны ў Слуцку яшчэ ў 1919 г. І калі была абвешчана Беларуская аўтаномія і паўстала пытанне пра кандыдатаў на епіскапскія вікарныя кафедры, мітрапаліт пажадаў першым сваім памочнікам зрабіць святара Мікалая. У сакавіку 1923 г. мітрапаліт Мелхіседэк (Паеўскі) у саслужэнні яшчэ аднаго епіскапа хіратанізаваў ўдовага протаіерэя Мікалая Шамяцілу ў епіскапа Слуцкага, вікарыя Мінскай кафедры.

2 красавіка 1923 года Мікалай Шамяціла вярнуўся ў Слуцк ужо ў якасці архіпастыра. Кафедральным саборам стаў Мікалаеўскі храм.

Мікалаеўскі сабор у Слуцку (не захаваўся).

Чалавек строгіх поглядаў, епіскап Мікалай карыстаўся павагай сярод слуцкага духавенства і свецкіх. Ён цвёрда стаяў на пазіцыі праваслаўя. Сапраўды, новая ўлада не вітала ўсякага роду веравызванні, але прапанавала РПЦ альтэрнатыву, якая прадугледжвала “саюзніцкія” адносіны са сваімі кантралюючымі органамі. Меркаванні святароў падзяліліся і прывялі да расколу РПЦ. З’явіліся прыхільнікі незалежнай ад існуючай улады царквы, т. зв. “ціханаўцы” і святары, згодныя супрацоўнічаць з гэтай уладай. Іх назвалі “абнаўленцамі”.

На жаль, новым уладам удалося пасеяць смуту і раскол у Слуцкай епархіі.

У 1925 г. Слуцкі Троіцкі манастыр быў ліквідаваны, а яго тэрыторыя перададзена пад вайсковы гарадок. [Сабор закрылі ў 1930 годзе. На жаль, у час Вялікай Айчыннай вайны царква атрымала пашкоджанні, але выстаяла. Канчаткова лёс храма быў вырашаны ў 1945 годзе падчас інспекцыйнай паездкі маршала Цімашэнкі. Па яго загадзе царква была ўзарвана (!). Парэшткі некропаля былі прыбраны ў 1990-я гады.]

Пасля ліквідацыі Троіцкага манастыра святары аб’ядналіся вакол Троіцкага сабора, але неўзабаве большасць з іх на чале з архімандрытам Саваціем (Засімовічам) ухіліліся ў абнаўленцтва. Па ініцыятыве святара Васіля Паўлюкевіча з Міхайлаўскай царквы быў арганізаваны сход духавенства Слуцка і манахаў Свята-Троіцкага манастыра. Адбывалася гэта на кватэры епіскапа Мікалая. Манахі не паслухалі ўгавораў і не адракліся ад намеру прыняць абнаўленцтва.

Каб ліквідаваць перашкоды да царкоўнага расколу, ДПУ прыняло меры супраць прыхільнікаў кананічнай Царквы: 20 жніўня 1926 г. былі арыштаваны протаіерэі Міхаіл Лукашэвіч і Васіль Паўлюкевіч. А 21 жніўня 1926 г. быў арыштаваны і епіскап Мікалай (Шамяціла). Пры вобыску ў яго на кватэры знайшлі верш, які прыпісваецца Сяргею Ясеніну, “Адказ на евангелле Дзям’яна Беднага”. Гэта дало падставу абвінаваціць епіскапа Мікалая ў захоўванні і распаўсюджванні твора антысавецкага зместу. Калі раскол адбыўся, епіскапа Мікалая вызвалілі пад падпіску аб нявыездзе.

28 чэрвеня 1927 года справа ў дачыненні да ўладыкі Мікалая была закрыта і падпіска аб нявыездзе анулявана за недаказанасцю абвінавачвання па 125 артыкуле КК. Аднак здароўе епіскапа падарвалася. У чэрвені таго ж года здарыўся інсульт. Левая палова цела не слухалася. Уладыка страціў слых і не мог гаварыць.

Епіскап Мікалай (Шамяціла) не мог ужо ўплываць на ход царкоўнага жыцця. Прафесар Кроль, які лячыў уладыку, раіў яму палячыцца ў сваёй клініцы, але сродкаў не было.

У той час сярод духавенства ішло абмеркаванне пытання аб абвяшчэнні аўтакефальнай Беларускай Царквы. Трэба сказаць, што да гэтага дзеяння Бабруйскага вікарнага епіскапа Філарэта (Раменскага), які з 1925 года кіраваў Мінскай епархіяй пасля арышту і заключэння мітрапаліта Мелхіседэка (Паеўскага), незаўважна падштурхоўвала АДПУ. Духавенства бачыла ў такім кроку, перш за ўсё, магчымасць кансалідаваць свае сілы супраць абнаўленцаў.

У жніўні 1927 г. у Мінску адбыўся Беларускі епархіяльны з’езд духавенства і свецкіх, на якім усё-такі была абвешчана аўтакефалія Беларускай Царквы. Прысутнічалі на з’ездзе і прадстаўнікі Слуцкай акругі. Епіскап Мікалай (Шамяціла), які па стане здароўя не мог прыехаць, даслаў прывітальны ліст да ўдзельнікаў з’езду.

У верасні 1927 г. у Слуцк павінны былі з’ехацца абнаўленчыя епіскапы. І хоць епіскап Мікалай не вельмі добра сябе адчуваў, актыўна ўключыўся ў царкоўнае жыццё і пачаў служыць урачыстыя набажэнствы. Як вядома, да апошніх дзён свайго жыцця на волі, епіскап Мікалай строга выконваў свае архіпастырскія абавязкі, жыў вельмі сціпла і дапамагаў людзям, чым мог.

Праз два гады да епіскапа Мікалая зноў прыйшла бяда. Адзінага сына Барыса, які служыў псаломшчыкам у адным з храмаў Слуцка, у 1929 годзе арыштавалі і абвінавацілі ў “шпіянажы на карысць Польшчы”. Яму прысудзілі 3 гады лагераў. Пасля адбыцця тэрміну зняволення, Барыс Шамяціла прыняў сан іерэя. Аднак неўзабаве быў зноў арыштаваны і высланы ў Заходнюю Сібір. Пасля вызвалення жыў у Астрахані. І толькі 2 сакавіка 1992 года Барыс Мікалаевіч Шамяціла быў рэабілітаваны. Аднак вернемся да падзей на Случчыне.

З канца 1932 г. Случчыну захліснула новая хваля рэпрэсій духавенства і свецкіх. Арыштаваны родны брат епіскапа Мікалая (Шамяцілы) – настаяцель старобінскай Мікольскай царквы протаіерэй Феафан Шамяціла. Неўзабаве ДПУ правяло вобыск і ў доме ўладыкі.

Вернікам прад’яўлялася абвінавачванне ў “непасрэдным звяржэнні Савецкай улады шляхам паўстання, прымеркаванага да моманту замежнай інтэрвенцыі”. Справа атрымала назву “Езуіт”.

16 сакавіка 1933 года ў Слуцку епіскап Мікалай (Шамяціла) быў арыштаваны. Ён абвінавачваўся ва ўзначаленні так званага слуцкага філіяла контррэвалюцыйнай царкоўна-паўстанцкай арганізацыі, якая быццам бы існавала ў Магілёўскім, Крычаўскім, Чавускім, Слуцкім і іншых раёнах Беларусі, а таксама ў правядзенні актыўнай контррэвалюцыйнай агітацыі. Па справе праходзіла 48 чалавек.

Адначасова ўлады закрылі Свята-Мікалаеўскі сабор. Разам з епіскапам Мікалаем (Шамяціла) пазбавілі волі каля 20 святароў, якія служылі на Случчыне, і найбольш актыўных прыхаджан. Усе яны трапілі пад магутную хвалю рэпрэсій, якія пракаціліся па многіх вёсках і гарадах Усходняй Беларусі ў лютым-сакавіку 1933 года.

У сярэдзіне мая епіскапа Мікалая ў адным “варанку” разам з протаіерэем Генадзем Захарэвічам, епіскапам-абнаўленцам Саваціем і іераманахам-абнаўленцам Антоніем (Адамовічам) перавезлі ў Мінск. Там 7 чэрвеня следчая справа “Езуіт” была перададзена на разгляд судовай “тройкі” НКУС. Епіскапу Мікалаю прысудзілі 8 гадоў папраўчых працоўных лагераў, лічачы тэрмін з 16 сакавіка 1933 г. Але ў канцлагер епіскап Мікалай адпраўлены не быў. У яго следчай справе знаходзіцца такі дакумент:

“Даведка. Дана ў тым, што Шамяціла Мікалай знаходзіўся на лячэнні ў 3-й Гар. Сав. б-цы з 19 чэрвеня 1933 года. Дыягназ: Сыпны тыф. Гісторыя хваробы № 1249”. Такім чынам, у адпаведнасці з гэтай медыцынскай даведкай, уладыка Мікалай (Шамяціла) памёр 23 чэрвеня 1933 года ў мінскай 3-й Савецкай бальніцы ад сыпнога тыфу.

Але ёсць і другая версія, заснаваная на сведчаннях відавочцаў. Са слоў Ларысы Лук’янцавай (народжанай Сацук), жыхаркі г. Слуцка, адбылося наступнае.

Адзін чыгуначнік, жыхар г. Слуцка, ідучы раніцай з работы дадому праз лясок на ўскраіне Мінска, пачуў страляніну. Схаваўшыся ў хмызняках, ён пачаў назіраць. Над выкапаным ровам стаялі вязні. Сярод іх у чорнай рызе стаяў слуцкі ўладыка Мікалай (чыгуначнік ведаў епіскапа ў твар). Усіх пакутнікаў расстралялі канвойныя з Мінскай турмы НКУС. Чыгуначнік запомніў месца расстрэлу і назаўтра ноччу прыехаў туды на кані, адкапаў цела епіскапа Мікалая (Шамяцілы) і адвёз дадому. Праз знаёмых чыгуначніку ўдалося знайсці архіерэйскае адзенне, у якое пераапранулі святара, а пасля труну з целам адвезлі на мінскія лютэранскія могілкі, дзе і пахавалі. Сведкам гэтага быў могілкавы вартаўнік.

У 1935 г. харыстка Мікольскага сабора Ганна Іларыёнаўна Сацук ездзіла на магілу свёкра, які быў пахаваны на тых могілках. Стоячы на каленях, молячыся, яна спявала. Вартаўнік распытаў у жанчыны, хто яна і адкуль, і даверыў Ганне таямніцу смерці епіскапа Мікалая. Пазней на магіле быў пастаўлены высокі жалезны крыж. Без надпісу. У 1970 г. гэтыя нямецкія могілкі каля вуліцы Пятра Купрыянава ператварылі ў сквер, і месца спачыну епіскапа Мікалая (Шамяцілы) загубілася.

Знаходзячыся ў зняволенні, епіскап Мікалай не пабаяўся ў канцы пратакола допыту зрабіць прыпіску наступнага зместу: “Хоць цара і кулакоў няма, але святароў савецкая ўлада ніколі не знішчыць, таму што калі адных арыштуюць, то знізу, з народу, будуць вырастаць новыя асобы духоўнага сану. Само сучаснае жыццё характэрнае нейкай стыхіяй, паўсюль народ рабуюць, узрастае злачыннасць, але пройдзе час і савецкая ўлада звернецца за дапамогаю для рэлігійна-маральнага выхавання да духавенства. Ніякая зброя нічога гэтага не знішчыць”.

Протаіерэй Аляксандр Шклярэўскі, настаяцель прыхода храма іконы Божай Маці “Цаліцельніца” ў Слуцку.

17 ліпеня 1989 г. пракуратурай БССР Мікалай Шамяціла рэабілітаваны.

…Здавалася б, магла знікнуць на Случчыне Царква. Але, залітая крывёю пакутнікаў, яна не магла не ўваскрэснуць. І яна ўваскрэсла! На сёння ў Слуцку дзейнічаюць кафедральны сабор святога Архангела Міхаіла, храм прападобнага Паісія Святагорца, храм іконы Божай Маці “Цаліцельніца”, храм благавернага князя Аляксандра Неўскага, храм бессярэбраннікаў Касьмы і Даміяна жаночага манастыра ў гонар праведнай Сафіі, княгіні Слуцкай; дамовы храм свяціцеля Дзімітрыя Растоўскага ў будынку Слуцкага епархіяльнага ўпраўлення, капліца ў гонар святой пакутніцы Варвары.

Аддзелам па справах моладзі Слуцкай епархіі і мясцовымі краязнаўцамі сумесна з газетай “Кур’ер” арганізаваны курс дабрачынных лекцый, дзе слухачы знаёмяцца з гісторыяй горада Слуцка, храмаў і манастыроў, вядомых асобаў свайго краю, а таксама распавядаюць пра гістарычныя падзеі на Случчыне. Бо памятаючы мінулае, чалавек заўсёды дбае пра будучыню. І ажываюць постаці нашых папярэднікаў, і прапускаецца праз сэрца боль новапакутнікаў зямлі беларускай, якім наканавана было загінуць, але не страціць годнасць, сумленне і веру.

Падрыхтоўка матэрыялу і пераклад на беларускую мову для сайта oroik.by Ларысы ПШАНІЧНАЙ.

Крыніцы:

http://sluck-eparchiya.by

https://drevo-info.ru

http://www.pstbi.ccas.ru

http://sobor.by

http://nasledie-sluck.by

http://www.witebsk.orthodoxy.ru

Епіскап Слуцкі і Салігорскі Антоній, кандыдат багаслоўя, “Слуцкие архиереи” // Афіцыйны партал Слуцкай епархіі: http://www.sluck-eparchiya.by

Мікалай (Шамяціла) // Маракоў Л. У. Рэпрэсаваныя праваслаўныя свяшчэнна- і царкоўнаслужыцелі Беларусі 1917–1967. Энц. даведнік у 2-х тамах. Т. 2. – Мн:, 2007.

Ціткоўскі Ігар. Праваслаўе на Случчыне // Краязнаўчая газета. – 2006. – № 13 (126). – С. 7.