Святую веру продкаў, свой род, культуру і Айчыну шануй і беражы! Анатоль Статкевіч-Чабаганаў.
Свяшчэннапакутнік Яраслаў Ісаакавіч Савіцкі нарадзіўся 28 сакавіка (ст.ст.) 1882 года ў вёсцы Пухлае Бельскага павета Гродзенскай губерні ў сям’і Ісаака Савіцкага, які служыў дыяканам у праваслаўным храме сваёй вёскі.
Вучыўся Яраслаў у Літоўскай (Віленскай) духоўнай семінарыі, якую скончыў у 1903 годзе па другім разрадзе. Спачатку працаваў школьным настаўнікам. Праз некаторы час, згодна з указам Праасвяшчэннейшага Міканора, епіскапа Гродзенскага і Брэсцкага, Яраслаў Савіцкі становіцца псаломшчыкам у Чэмерскай царкве Брэсцкага павета.
Псаломшык Яраслаў Савіцкі ў снежні 1904 года быў пасвечаны ў дыякана ў Гродзенскім кафедральным саборы, а 20 лютага 1905 года – у іерэя і прызначаны настаяцелем Міхайлаўскай царквы вёскі Перавалока Слонімскага павета. 10 сакавіка 1905 года яго прызначылі заканадаўцам Перавалоцкага народнага вучылішча.
У Перавалоцы айцец Яраслаў служыў у царкве і працаваў настаўнікам.
Да прыняцця святога сану Яраслаў Ісаакавіч ажаніўся з дачкой святара Вольгай Фёдараўнай Лаўрыновіч (1883 г.н.), якая скончыла Віленскае жаночае вучылішча па духоўным ведамстве.
Вянчаліся ў Гродне.
У 1906 годзе ў сям’і нарадзіўся сын Леанід, у 1907 годзе – другі сын Георгій, а ў 1911 годзе – дачка Ніна.
У 1911 г. айцец Яраслаў быў прызначаны на месца першага святара ў заснаваны ў 1901 г. Краснастоцкі жаночы манастыр у гонар Нараджэння Прасвятой Багародзіцы.
У гэтым манастыры быў арганізаваны прытулак для сірот, у якім налічвалася некалькі соцень дзяцей, існавала школа, сельскагаспадарчае вучылішча, аптэка, амбулаторыя, вытворчыя майстэрні, царкоўнае брацтва.
Cвятар манастыра і педагог манастырскіх школ айцец Яраслаў укладваў усю душу, выхоўваючы сірот, адукоўваючы іх у праваслаўнай веры. Айцец Яраслаў выкладаў таксама Закон Божы ў Краснастоцкай двухкласнай прыходскай школе і ў Дуброўскім гарадскім чатырохкласным вучылішчы.
Распачатая ў 1914 годзе Першая сусветная вайна разбурыла ўвесь манастырскі ўклад. Нямецкія войскі наступалі хутка. І духавенства, і насельніцы манастыра вымушаны былі пакінуць Гродна і пераехаць у Маскву. Туды ж былі вывезены і абразы Божай Маці – Краснастоцкая і Уладзімірская.
Cям’я Савіцкіх апынулася ў Маскоўскай губерні.
На Гродзенскім падворку, каб пазбегнуць яго захопу каталікамі, засталося толькі некалькі сясцёр.
Айцец Яраслаў за гады, праведзеныя ў манастыры, зрадніўся з сёстрамі манастыра. Таму, калі настаў для іх час блуканняў, ён разам са сваёй сям’ёй падзяліў усе нягоды і неўладкаванні, што выпалі на іх долю.
Неразлучны з манастыром быў і дыякан храма (з 1912 года) Краснастоцкага Увядзенскага жаночага манастыра Якаў Феранец, выкладчык царкоўна-прыходскіх школ, які ў 1910 годзе скончыў настаўніцкую семінарыю, сын селяніна вёскі Брадок Кобрынскага павета Гродзенскай губерні.
У студзені 1918 года Краснастоцкі жаночы манастыр пераведзены ў будынак Свята-Кацярынінскага манастыра Падольскага павета.
Святар Яраслаў са сваёй сям’ёй пасяліўся ў адным з будынкаў былой гасцёўні манастырскага двар. Дыякан Якаў размясціўся са сваімі дамачадцамі ў суседнім доме. Іншыя святары здымалі пакоі ў мясцовых жыхароў. Першы год на новым месцы быў надзвычай цяжкі: манастыр не меў ні зямлі, ні грошай, ні харчоў.
Некалькі кароў, вывезеных з Гродзеншчыны, ды мізэрныя міласці мясцовых жыхароў ратавалі ўсіх ад галоднай смерці. Каб неяк выжываць, насельніцы арганізавалі сельскагаспадарчую працоўную арцель.
Захаваўся “пратакол №1 агульнага збору грамадзянак сельскагаспадарчай працоўнай камуны Кацярынінскай пустыні ад 17 лютага 1921 года”. Сярод пытанняў, якія стаялі на парадку дня, было і пытанне “аб асобах, якія пражываюць у межах камуны і якія не з’яўляюцца членамі ў ёй”.
Сход пастанавіў: “пакінуць пры прыходскай царкве святара Яраслава Савіцкага і дыякана Іакава Феранца». Астатніх чатырох святароў забралі ў апалчэнне. Такім чынам, калі ўлады дазволілі пакінуць толькі аднаго святара для духоўнага акармлення манастыра, сёстры выбралі менавіта айца Яраслава.
За дбайнае служэнне Царкве ў 1919 годзе айцец Яраслаў Савіцкі быў узведзены ў сан протаіерэя. У тым жа годзе яго мабілізавалі ў Чырвоную армію і адправілі ў Раменскі раён, але праз два тыдні адпусцілі, бо цяжка хварэў на сэрца.
У лістападзе 1923 года ігумення Алена звярнулася з просьбай аб узнагароджанні протаіерэя Яраслава чарговай узнагародай: “Айцец Яраслаў Савіцкі… перанёс усе нягоды вайны і бежанства, а цяпер, з 1918 года, у пустыні, не пакінуў яе і шмат дапамагаў прыходскай супольнасці, дбайна выконваў пастырскія абавязкі. Лічу абавязкам … старанна хадайнічаць аб узнагароджанні яго, за верную службу, – паліцаю”. На гэтым прашэнні стаіць рэзалюцыя Патрыярха Ціхана: “Удостоить”.
Святара Яраслава Савіцкага ўзнагародзілі паліцай у 1923 годзе.
Усе гэтыя гады манастыр у Кацярынінскай пустыні лічыўся “сельскагаспадарчай арцеллю”, а хто жыў у манастыры – рознарабочымі ў ёй.
За кожным крокам святароў манастыра сачылі мясцовыя ўлады. Добраахвотнікі-бязбожнікі дакладвалі “куды трэба” пра ўсё, што тычылася протаіерэя Яраслава. 27 жніўня 1928 года ў Ленінскім валасным аддзяленні міліцыі па адным з такіх даносаў на святара склалі акт за правядзенне хрэснага ходу без дазволу. Царкоўны cавет павінен быў выплаціць штраф у памеры трох рублёў.
У 1929 годзе сельскагаспадарчую арцель разагналі. На той час у пустыні было 117 манашак і паслушніц.
Манахінь перасялілі ў памяшканні манастырскага падворка. Галоўны Свята-Кацярынінскі храм закрылі, да 1935 года заставаўся адкрытым толькі надбрамны храм у гонар свяціцеля Дзімітрыя Растоўскага. У Кацярынінскай пустыні стала размяшчацца дзіцячая выхаваўчая калонія, а пасля, з 1938 года, пачала дзейнічаць Суханаўская асобарэжымная турма для дарослых.
Пасля закрыцця Кацярынінскай пустыні протаіерэй Яраслаў стаў настаяцелем храма святых пакутнікаў Флора і Лаўра вёскі Ям.
Вёска размяшчалася кіламетраў за дзесяць ад месца ранейшага служэння айца Яраслава. У храме служылі айцец Іаан з дыяканам Пятром Мінервіным, якія перайшлі сюды з закрытых крамлёўскіх сабораў і абодва на той час знаходзіліся ў ссылцы.
Жыць протаіерэю Яраславу з сям’ёй у сяле Ям не было дзе: царкоўны дом у прыхода ўжо адабралі. Іх прытуліла прыхаджанка храма М.Кішанкова. У яе доме, у маленькім пакойчыку, сям’я Савіцкіх жыла да самага арышту айца Яраслава ў 1937 годзе. Па ўспамінах дачкі гаспадыні дома, ніякай маёмасці, акрамя нешматлікіх асабістых рэчаў, у іх не было. Жыхары сяла Ям адзначалі адукаванасць святара, розум, дабрату і сілу характару. Прыхаджане яго вельмі любілі.
Гэтыя якасці, а таксама цвёрдая вера і стараннасць айца Яраслава вызвалі праследаванне з боку ўладаў.
Бязбожная ўлада не магла трываць побач з сабой такую яркую і нязломную асобу, якой быў ямскі настаяцель.
У той час “будаўнікі светлай будучыні” абвясцілі курс на калектывізацыю і канчатковае выкараненне ў краіне “рэлігійных забабонаў”. Гэта бязлітасная кампанія не мінула і ямскіх сялян. Cвятар Яраслаў не мог заставацца ў баку ад бед і нягод сваёй паствы.
Айцец на свае вочы бачыў, як у сялян адбіралі маёмасць, выганялі з родных хат, арыштоўвалі і адпраўлялі ў ссылкі. Людзям “новай фармацыі” складана было зразумець, што пастыр не мог не маліцца за сваіх бязвінна гнаных дзяцей. Усё гэта расцэньвалася ўладамі як контррэвалюцыйная дзейнасць. Палічылі нават контррэвалюцыяй і хрэсны ход у сяле.
Протаіерэй Яраслаў, нягледзячы на адкрыты пераслед, хадзіў па хатах, суцяшаў і настаўляў паству. Відавочцы-недобразычліўцы сведчылі, што 18 сакавіка 1930 года Савіцкі сумесна з кулакамі, якіх пасля выслалі, арганізаваў у вёсцы Ям дэманстрацыю, накіраваную на зрыў калектывізацыі. У царкве сабралася каля 170 чалавек, і пад кіраўніцтвам бацюшкі са спевамі духоўных песень людзі накіраваліся да сельсавета. Па прапанове членаў сельсавета людзі вымушаны былі разысціся.
Пастырскае служэнне ў гэтыя цяжкія гады не магло не адбіцца на здароўі бацюшкі.
У 1933 годзе протаіерэя Яраслава судзілі Падольскім народным судом за пакупку свечак і прыгаварылі да 5 гадоў пазбаўлення волі. Але абласны суд адмяніў гэтае рашэнне: было відавочна, што справа груба сфабрыкавана.
У 1936 годзе за “сувязь з родзічамі ў Польшчы і Амерыцы і непадпарадкаванне ўладам” арыштавалі дыякана Якава Феранца. Справа ў тым, што ў дыякана Якава Феранца было два браты, адзін з якіх жыў на тэрыторыі Польшчы, а другі – у Амерыцы…
8 студзеня 1936 года Асобай нарадай пры НКУС СССР дыякана Якава прыгаварылі да 3 гадоў выпраўленча-працоўных лагераў. З Карлагу ён ужо не вярнуўся, там і памёр.
Вінаватым дыякан Якаў Феранец сябе не прызнаў. Рэабілітаваны 22 лістапада 1989 года па справе 1936 года.
Святара Якава Савіцкага арыштавалі 27 лістапада 1937 года па абвінавачанні ў актыўнай контррэвалюцыйнай дзейнасці. Супрацоўнікі НКУС прыехалі за ім каля дзвюх гадзін ночы і павезлі ў Падольск, у мясцовае аддзяленне УДБ. Там айцу Якаву прапанавалі падпісаць пастанову аб абранні меры абмежавання і абвінавачанне, зацверджанае 25 лістапада 1937 года.
У дакуменце сказана: “Святар Яраслаў Ісаакавіч Савіцкі… выкрываецца ў тым, што будучы варожа настроены супраць савецкай улады і камуністычнай партыі ў асяроддзі насельніцтва вядзе актыўную контррэвалюцыйную агітацыю, распаўсюджваючы паклёпніцкія выдумкі супраць кіраўнікоў партыі і савецкага ўрада”.
Пасля арышту айца Яраслава матушка Вольга (Вольга Фёдараўна Савіцкая) пераехала ў Маскву ў Вешнякі. Трое іх дзяцей у той час ужо жылі і працавалі ў Маскве.
Следчая справа была заведзена на двух святароў: айца Яраслава Савіцкага і айца Касму Кароткіх, настаяцеля храма суседняй вёскі Лукіна.
Следчы Давыдаў за суткі склаў і зацвердзіў абвінаваўчае заключэнне па справе Савіцкага. Нават цытаваў словы, нібыта сказаныя протаіерэем Яраславам і пацверджаныя сведкамі: “Хутка будзе сусветная вайна, усе народы падымуцца вайной на камуністаў, і тады надыдзе канец савецкай уладзе. Народ зажыве па-старому, а ўсіх прыгнятальнікаў бог пакарае сваім судом”. Нібыта святар яшчэ казаў, што “савецкая ўлада нікога не шкадуе, нават са святой царквы здзірае апошнія грошы”. І яшчэ: «На забарону аб хаджэнні па хатах з абразамі ў мэтах не распаўсюджвання эпідэмічных захворванняў, Савіцкі казаў: “Усё роўна не заглушыць праваслаўную веру, вам хутка прыйдзе канец, народнае цярпенне лопне і прыйдзецца вам адказваць за ўсе ўціскі”».
Фразы стандартныя. Хутчэй за ўсё, сам следчы выклаў паказанні сведкаў так, каб падвесці айца Яраслава пад расстрэльны артыкул. У тэксце абвінаваўчага заключэння сказана, што абодва святары “ў прад’яўленым абвінавачанні сябе не прызналі, але сведкавымі паказаннямі вінаватасць у а/сав. агітацыі Савіцкага Яраслава і Кароткіх Касмы пацвярджаецца”.
Тэкст абвінавачання сфармуляваны так: “На падставе вышэйпададзенага абвінавачваюцца: 1) Савіцкі Яраслаў Ісаакавіч… у тым, што Савіцкі сярод насельніцтва сістэматычна праводзіў а/сав. агітацыю, г.зн. у злачынстве, прадугледжаным арт. 58 п. 10 КК”.
1 снежня 1937 года 4-ы аддзел УДБ УНКУС МА разгледзеў справу па абвінавачанні Савіцкага Я.І. і Кароткіх К.Р. і пастанавіў прадставіць яго на разгляд тройкі УНКУС СССР Маскоўскай вобласці.
Рашэннем судовай тройкі пры Упраўленні НКУС СССР па Маскоўскай вобласці ад 1 снежня 1937 года айцец Яраслаў быў прыгавораны да расстрэлу.
Расстраляны протаіерэй Яраслаў Савіцкі 8 снежня 1937 года і пахаваны на палігоне Бутава пад Масквой.
У адзін дзень з айцом Яраславам быў расстраляны і святар вёскі Лукіна Касьма Кароткіх. Увогуле за дзень 8 снежня 1937 года было расстраляна на Бутоўскім палігоне 474 чалавекі.
Свяцейшы Патрыярх Алексій II назваў Бутава “Рускай Галгофай”. У нашы дні тут узведзены Паклонны Крыж, пабудаваны і асвечаны храм у гонар Новапакутнікаў і Вызнаўцаў Расійскіх.
15 ліпеня 1989 года протаіерэй Яраслаў Ісаакавіч Савіцкі рэабілітаваны Пракуратурай Маскоўскай вобласці па 1937 годзе рэпрэсій.
Святар Яраслаў Савіцкі прылічаны да ліку святых новапакутнікаў і вызнаўцаў Расійскіх у жніўні 2000 года на Архіерэйскім Саборы Рускай Праваслаўнай Царквы.
Памяць свяшчэннапакутніка протаіерэя Яраслава Савіцкага здзяйсняецца ў дзень яго пакутніцкага скону 25 лістапада/ 8 снежня і ў дзень Сабору новапакутнікаў і вызнаўцаў Расійскіх (25 студзеня/ 7 лютага або ў найбліжэйшы нядзельны дзень пасля 25 студзеня).
Падрыхтоўка матэрыялу і пераклад на беларускую мову для сайта oroik.by Ларысы ПШАНІЧНАЙ.
Крыніцы:
- http://church.by
- https://www.monasterium.by
- http://www.floralavra.ru
- https://obitel-minsk.be
- https://www.crkvenikalendar.com
- https://old.orthos.org
- https://drevo-info.ru
- http://martyrs.pstbi.ru